Facebook autoritarista

Segurament quan us heu aixecat aquest matí us heu trobat a la safata d’entrada del vostre mail un correu provinent de Facebook. Quan l’he vist ja he pensat que es tractava d’un altre dels seus canvis, i és que la xarxa social més gran del món es va transformant contínuament, ja siguin alteracions perfectament visibles a l’ull de l’usuari com variacions gairebé imperceptibles dins la seva estructura. Doncs bé, tenia raó i Facebook, al mail, em deia que durà a terme unes quantes modificacions, unes modificacions que resultaran molt polèmiques: a aquest estat del món anomenat Facebook, la democràcia penja d’un fil.

Posant-nos en antecedents, fins ara la joguina de Zuckerberg s’organitzava així respecte els canvis a la seva política de privacitat: Facebook s’obligava a informar als seus usuaris de certs tipus de canvis amb antel·lació. Si més de 7.000 usuaris actius comentaven el canvi proposat, Facebook deixava que els usuaris votessin. Si més del 30% d’aquests (més de 300 milions de persones) votaven, Facebook tindria en compte el resultat de la majoria si la participació era suficient.

Ara Facebook proposa desfer-se d’aquest sistema de votacions, ja que defensa que la seva democràcia és massa gran; la xarxa social és tan immensa que aquests procediments democràtics passen a ser ineficients, al necessitar almenys 300 milions de persones perquè una votació sigui vinculant.  A més, Zuckerberg no té un pèl de tonto, i ha llençat la proposta durant les vacances d’Acció de Gràcies (the Thanksgiving holiday), quan els nord-americans es reuneixen en família i l’últim que se’ls ocorre és llegir el text legal, comentar el canvi i després votar. Això és el que diuen al mail:

“We deeply value the feedback we receive from you during our comment period but have found that the voting mechanism created a system that incentivized quantity of comments over the quality of them. So, we are proposing to end the voting component in order to promote a more meaningful environment for feedback”.

Ara bé, val a dir que la democràcia de Facebook no era una festa tampoc, siguem equànims. A les últimes votacions -canvis de juny de 2012- només un 0’038% dels usuaris van presentar el seu vot. Podreu pensar que el “cop” no és tan dur. Els més crítics, tanmateix, expliquen que Facebook tampoc fa res per fomentar la participació i que amaga deliberadament aquest procediment de votacions a la majoria de timelines de tot el món. La web Our-Policy.org s’ha unit contra aquestes reformes, però el nombre tan elevat de persones que han de votar -i en contra- fa que sembli força impossible que puguin arribar a frenar-les.

En definitiva, el probable final del sistema sufragista a Facebook, més que repercussions reals per l’usuari, és una senyal, un símbol que dóna entendre que cada vegada més la xarxa social de Zuckerberg deixarà de ser una comunitat formada per ciutadans i passarà a convertir-se en una comunitat regida pels impulsos publicitaris adreçats a tot un seguit de punts al ciberespai. Al capdavall, Facebook és una empresa i, per deixar de ser deficitària -perquè ho és, i molt- el que necessita sens falta és que les marques hi inverteixin; el que opinin els seus usuaris passa, malauradament, a un segon o a un tercer pla.

Fonts: Buzzfeed.com; TheInquirer.es

Anuncis

One thought on “Facebook autoritarista

Deixa un comentari

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

Esteu comentant fent servir el compte WordPress.com. Log Out / Canvia )

Twitter picture

Esteu comentant fent servir el compte Twitter. Log Out / Canvia )

Facebook photo

Esteu comentant fent servir el compte Facebook. Log Out / Canvia )

Google+ photo

Esteu comentant fent servir el compte Google+. Log Out / Canvia )

Connecting to %s